Infoblad

Efter varje Styrelsemöte upprättas ett informationsblad som mejlas till varje hushåll samt sätts upp på anslagstavlan i entrén.

Tanken är att informationsbladet ska delge sådan information som varje medlem bör veta om vad som är aktuellt, uppföljning av pågående aktiviteter m.m.

Styrelsen har tagit beslut om att påbörja arbetet med att försöka delge dessa informationsblad via NABO medlems portal i stället för via mejl under våren 2023. När ny information finns tillgänglig så kommer varje medlem erhålla ett mejl om detta automatiskt. 

Styrelsen har tagit fram en kommunikationspolicy som ni kan ta del av här nedan.

Parkeringsplats

Samtliga parkeringsplatser tillhörande Föreningen har ett uttag för klimat/motorvärmare inkopplat till den egna elmätaren. Debitering av förbrukningen görs direkt till respektive medlem på lägenhetens elförbruknings-faktura.

Dessa kan bytas ut av behörig personal till laddbox om så önskas med samma förutsättning som ovan.

Renovering

Om du önskar göra en förändring i lägenheten eller på tillhörande uteplats, så ladda ner blanketten som är bifogad och beskriv vad du/ni önskar göra. Lämna in den med ritning till styrelsen.

Om man är osäker på vilka förändringar som styrelsen måste godkänna så finner ni detta i stadgarna  § 17.

Om förändringen kräver byggnadstillstånd så ansöker man själv om detta hos Alingsås kommun. Ska därefter bifogas till styrelsen.

 

Behandlingstiden hos styrelsen är oftast nästkommande styrelsemöte om alla handlingar har inkommit till styrelsen.

Undvik att borra, spika och såga mellan kl 07,30 och kl 22.00 på vardagar samt kl 09.00 och kl 22.00 på helger.

Ordningsregler

Styrelsen har satt ihop ett styrdokument med tagna beslut av styrelsen samt övriga generella ordningsregler. Detta är ett levande dokument och kan komma att ändras när nya ärenden respektive frågor uppkommer. Följ nedanstående länk för dokumentet

Sopor

Källsortering och återvinning:
Föreningen har sopsortering för hushållssopor och matavfall i soprummet.

Pappersförpackningar, tidningar, metall, glas, plast, och kartong kan lämnas på avfallssorteringen bakom affären i Ingared. Annat får man åka med till Bälinge sopsorteringsanläggning i Alingsås. Läs gärna sorteringsguiden från Alingsås kommun med länken nedan.

Återanvändning:
Det du tänkte slänga kanske någon annan skulle vara jätteglad för. Finns många olika Facebook grupper eller någon Köp- och säljgrupp på nätet i närområdet.

Brandskydd

Föreningen hade under våren 2021 en fysisk genomgång med Alingsås Brandkårsinspektion om regler som gäller för flerbostadshus.

  • Inga Barnvagnar, cyklar eller liknande får finnas i trappuppgången. Gäller även mattor och liknande.
  • Karta upprättades med vilket område som måste vara framkomligt vad gäller lägenheterna på första plan för brandstege vid en eventuell brand, se bilaga

Föreningen har inköpt en pulverbrandsläckare som finns uppsatt i entrén.

Samtliga lägenheter har av entreprenören uppsatt en styck brandvarnare som är en typ med ej ut bart batteri som ska fungera till 2029. Dock bör man med jämna mellanrum kontrollera att den fungerar. Alla bör sätta upp kompletterande brandvarnare i sina lägenheter med eget ansvar.

Brandskyddsansvarig:             Styrelsen

Via bifogad länk kan ni läsa mer om reglerna för förvaring av brandfarlig vätska enligt MSB. 

Bostadsrättsförsäkring

Bostadsrättsförsäkring ingår för samtliga lägenheter i Föreningens försäkring hos Länsförsäkringar.

Innebär att man endast behöver en hemförsäkring.

Vid brand- eller vattenskada samt övriga skador ska varje egen lägenhetsinnehavare ringa Länsförsäkringar, tel nr xxxxxx , uppge att ni bor i Brf Övre Parkvillan samt meddela styrelsen.

Vid skadedjursärenden gäller samma som ovan men då kontaktar man Anticimex och meddelar att Föreningen har sin försäkring hos Länsförsäkringar.

Man kan behöva uppge Föreningens organisationsnummer som är; 769626-0467

Vanliga frågor

Felanmälan på fastigheten görs till styrelsemejlen ovreparkvillan@outlook.com.
Om det avser någon form av skada på ursprungliga vitvaror och annat som fanns i lägenheten som entreprenaden hade ansvar för så ska man kontakta Emil på Rydlers AB, emil@rydlersbygg.se samt kopia till styrelsen, ovreparkvillan@outlook.com. Glöm ej ange lägenhetsnumret som referens.
Entreprenadavtal med 5 års garanti gäller till september 2025. Vanligt slitage åtgärdas ej.

Gäller det övriga skador såsom vatten, brand eller ohyra, se Bostadsrättsförsäkring

Ja, den upprättades av externa leverantör slutet av 2021

Ja, i fastighetens entré finns både Hjärtstartare och en Pulversläckare

Nej, det får man inte enligt taget styrelsebeslut

Ja, det får så länge det endast avser privata personer och ingen juridisk person enligt taget styrelsebeslut

Ja, det får man men man behöver ett godkännande från styrelsen. Baserat på anledningen till uthyrningen kan det finnas olika regler kring hur länge man får hyra ut.
Det går bra att skicka en skriftlig ansökan via Föreningens mejladress där man uppger anledningen till uthyrningen samt under vilken tid det avser. Styrelsen tar upp detta på nästkommande styrelsemöte efter erhållen ansökan.

Läs gärna stadgarna § 20 om andrahandsuthyrning och den avgift föreningen har rätt att ta ut § 11.

Styrelsen har tagit fram ett dokument där man identifierat var personuppgifter kan finnas och hur dessa hanteras enligt GDPR som att går att läsa här